Blackeberg och statistik

Efter HU18:s seger mot Södertälje med 36 poäng i förra årets Final Four, kom en landslagscoach fram till mig och gratulerade till segern. Vilken fantastisk press ni måste spelat, sa han.
Press, undrade jag frågande. På grund av den stora segermarginalen i matchen, trodde han att vi hade spelat ett pressande försvar under matchen. Sanningen var att vi inte hade pressat en sekund. Istället hade vi under långa stunder spelat en ½-plans 3-2 zon. Denna episod visar i all sin enkelhet, hur snett det kan bli när man utgår från matchstatistikens siffror.

Själv gillar jag inte statistik och använder ofta den berömda frasen ”lögn, förbannad lögn och statistik”. Till min förtvivlan ser jag hur statistiken tar mer och mer plats inom vår sport och hur fler och fler kan sitta på kammaren och läsa statistiken och sedan komma med uttalanden om spelare och matcher, utan att ha sett dem. Helt sanslöst.

Statistik är inte sanning. Låt mig ta några exempel:

Coach Steve Klaas visar på DVD:n ”1-3-1 ZoneDefens”, klart och tydligt att den som skapar en steal i försvarsspelet, sällan är den som själv stealar bollen. Oftast är det så att ett gott försvarsarbete leder till att man kan få ett finger på bollen. Bollen ändrar riktning och en annan försvarare fångar bollen och blir bokförd i statistiken.

I första halvlek i vår match mot Luleå den 2 februari hade vi i första halvlek 75 % på våra 2 poängare, vilket är fantastiskt bra, om de inte hade bestått av lay-ups. Visst går det att genom stealsstatistiken och skottkartor gissa sig till matchbilden. Men statistiken visar i grunden inte hela sanningen.

All forskning runt motivation för idrottsutövande, visar att det viktigaste för framgång är glädjen. Då pratar vi om glädjen att utöva sin sport. Om det sker under en SM-final eller under en extraträning en söndagskväll, spelar ingen roll. Det som driver är att det är roligt och det är endast när det är roligt och man känner glädje som man kan uppnå ett så kallat flow. I motsats visar samma forskning att det under prestationskrav, är helt omöjligt att uppnå ett flow. Om man som utövare har en bra statistik och om denna statistik är oavbrutet förbättrad. Då känner man troligtvis glädje. Men de som känner en sådan idrottsutövare, hand upp..... Tänkte väl det, inga händer. Alltså har statistiken – i mina ögon - en grundläggande negativ effekt på idrottsutövaren.

Om det finns tillgång till statistik, så kommer alla idrottsutövare att läsa sin egen statistik. Eftersom de är just idrottsutövare och troligtvis är tävlings och resultatinriktade, så kommer de självklart att vilja förbättra sin statistik. Så nu kommer vi till en ny handuppräckning. Vem känner en basketspelare, som innan en match har tänkt sig att förbättra sin statistik, på t ex 3 poängare? Jaha, 1, 2, 3, 4 oj vad många händer det blev. De som nu vet att utövaren lyckades med att förbättra sin 3-poängsstatistik, hand upp. Hallå, någon? Jaså ingen. När jag som coach stöter på denna situation några gånger per säsong. Det kan handla om att jag ser någon som hela tiden håller koll på resultattavlan efter varje poäng han gjort. Då säger jag alltid till spelaren att du måste låta det komma till dig, inte tvärt om.

Sedan kan statistik användas i pedagogiskt syfte och även att mäta sin förbättring. Men då skall den utföras på träning och föras in i statistikboken ”Min träningsstatistik”. Där till exempel skott från en speciell distans/spot på tid bokförs, där jag kanske förändrar och jobbar på min skotteknik och sedan kan se att jag som spelare når en förbättring. Det kan även vara lagövningar, med resultatmål på tid och där man kan få en positiv effekt av att laget ser sina förbättringar.
Själv läser jag aldrig statistik, jag kollar aldrig vem av spelarna i laget som gjort flest poäng och framför allt talar jag aldrig om vem som gjort flest poäng, tagit flest returer eller gjort flest steals osv. Vi har enkla regler:


    1.    Försvararen och dina närmsta lagkamrater talar om hur du skall spela
    2.    Gör någon annan bättre
    3.    Fri spelar avslutar


Dessa regler har ingenting med statistik att göra, utan kallas lagspel och senast jag kollade, var basketboll en lagsport.


Hur det gick mot Blackeberg?
Jo, tackar som frågar. Vi vann med 70-69, efter att ha skapat en ledning i halvtid med 18 poäng. Detta var en match i min smak. Det är i sådana här matcher man kan få en utveckling och lära sig saker, vilket är vad vi sysslar med i Basketettans utvecklingslag. Att vinna matcher med 30-40 poäng är inte speciellt utvecklande, så denna match är högt värderad. Stor respekt till Blackeberg och deras duktiga coach Jonathan Haile.
//Coach Lemmeke